19/9/09

Cita en Tui

Mañana domingo 20 de septiembre, a las 18 h. en la Alameda de Tui se celebrará el 10º aniversario de la colocación de un monumento a las víctimas del franquismo, una escultura de Silverio Rivas, cerca del lugar donde se fusilaba a los rojos aquel verano de 1936. Estaremos allí.

Aprovechando la cita para este homenaje a los represaliados, os traigo otro pequeño, casi íntimo:

Estamos en el IES nº1 de Coroso en Ribeira (A Coruña), a la puerta del Departamento de Orientación:


Abrimos la puerta, ¿veis?


Es el despacho de Ángeles.

Nos acercamos a la pequeña placa de la derecha:


Con motivo del Día das Letras Galegas del pasado 17 de mayo, el Departamento de Normalización Lingüística propuso dedicar cada aula y cada departamento a mujeres gallegas que hubieran destacado en la cultura, la educación, la ciencia... Ángeles propuso dedicar el Departamento de Orientación que dirige a las dos maestras paseadas en Galicia en el 36, adjuntó a modo de pliego de descargo el siguiente texto:

MESTRAS PASEADAS EN 1936

Mercedes Romero Abella
Natural de Corcubión. Mestra da escola do barrio de Monelos en A Coruña en 1936. Estaba casada e tiña dous fillos pequenos. O seu home, o sindicalista da UGT Francisco Mazariegos, foi fusilado o 31 de agosto de 1.936. Pouco despois, cando estaba a piques de fuxir ao extranxeiro, apañárona na súa casa unha madrugada e foi paseada na Costa do Sal. A mestra de Monelos sufriu un salvaxe martirio a mans dos falanxistas -algunhas testemuñas aseguran que eran de Corcubión-: foi violada, cortáronlle os peitos e, finalmente, cribada a balazos. Merecedes Romero Abella tiña trinta anos. Atopárona no pozo da Ponte da Castellana e foi inscrita no libro de defuncións do Rexistro Civil de Aranga con data de 19 de novembro de 1936, pero a súa morte teríase producido bastante tempo antes.

Bibliografía:
-A Coruña, 1936. Memoria convulsa de una represión. Luis Lamela. Ed. do Castro.
-Memoria de ferro. Antón Patiño Regueiro. Ed. A Nosa Terra.

María Vázquez Suárez
Mestra da escola de nenas de Miño, militante do PSOE e da FETE-UGT. Tra-lo golpe militar de 18 de xullo de 1936, os franquistas acusárona de roxa por propagar o amor libre e polo enterro laico da súa nai –acusacións coas que adoitaban xustificar a represión e depuración dos mestres que practicaban a pedagoxía moderna, activa e inspiradora da escola republicana, pública e laica - foi salvaxemente mallada e paseada en Miño o 19 de agosto de 1936.

Bibliografía:
-O alzamento del 1936 no norte de A Coruña. Xosé Manuel Suárez. Ed. do Castro.
-A depuración do maxisterio e a educación pública en Galicia. Andrés Santalla López. En A represión franquista en Galicia. Actas do Congreso da Memoria. Narón, decembro de 2003.

Vaian para elas e para tantas mestras represaliadas e/ou depuradas as flores da memoria.

1 comentario:

  1. Recordar y hacer que nadie olvide ,ese es nuestro deber,mantener la memoria de aquellos que lucharon y murieron por unos ideales de justicia y libertad.
    Los jóvenes de nuestros días deben saber ,que no hace mucho, esto ocurría en España ,me alegro que desde un departamento de orientación se enmarque la vida de estas dos mujeres que fueron brutalmente asesinadas.
    Un Saludo

    ResponderEliminar